Frågor och svar

Mätning

OBS! Mätning instruktioner hittar man här.

I vilka fall är det möjligt att göra mätningar?

Mätningar av både skjutdörrar och garderober bör göras vid demontering av gamla möbler, reparation och ombyggnad av den plats där de slutligen kommer att installeras.

Jag bor i Stockholmsområdet, hur ska jag ta nödvändiga mått?

Alardi Sverige AB bjuder på gratis hembesök inom hela Stockholmområdet för att utföra mätningar och diskutera ditt projekt.

Jag bor utanför Stockholm, hur ska jag ta nödvändiga mått?

Bor du i någon annan del av Sverige än Stockholm bör du göra mätningar själv (i detta fall, bör du noggrant läsa vår guide för att göra mätningar för dörr/garderob eller förlita dig på våra specialister som monterar in dina dörrar vid ett senare tillfälle.

Behöver vi ta ett foto av utrymmet som ska mätas?

Ja, försök att skicka oss bild på den plats där dörrarna kommer att installeras. Detta kommer att underlätta förståelsen och våra experter kommer att kunna ge råd eller påtala eventuella brister som du missat.

Garderobens inre placering

Du kan välja de typer av garderobinteriörer med placering som vi erbjuder eller skapa ditt eget unika projekt om så önskas. Kontakta våra erfarna formgivare för att diskutera detaljerna.

Begränsningar i storlek av garderobinteriörer.

Om du vill lägga till diverse olika tillägg till din garderob, är det nödvändigt att beakta minsta föreskrivna djup:

  • Lådor 350mm
  • Korgar 450mm
  • Byxhängare 460
Om djupet av garderoben är mindre än 350 mm, är det i detta fall möjligt att endast installera hyllor.

Beställning

OBS! Kunden ansvarar för att dörrarna går in i hissen eller kan transporteras uppför trappan.

OBS! Var noggrann med att alltid kontrollera mått som du angivit och annan given information för att undvika problem med installationen.

OBS! Var noga med att ange rätt kontaktinformation. Du ansvarar för att vi kan nå dig på det telefonnummer du anger vid beställningen.

Ritningar av projektet

Om du vill beställa ritningar och 3D-bilder (av dörrar, garderober eller kök), så kommer du att faktureras för det arbetet.

Priset för ritningar kommer att räknas ut från den slutgiltiga kostnaden för projektet om det är en beställning av ett projekt från Alardi Sverige AB. Priserna kan variera och meddelas till dig efter det att våra specialister har bedömt arbetets svårighetsgrad.

Vad ingår i det föreslagna priset?

Dörrar med valda tillägg och profiler. Liksom mekanismerna för hjulen.

Moms

Priserna i förslagen anges med moms.

Jag skickade en beställning via beställningsformuläret / e-post, vad händer sen?

Efter att ha fått ordern, kommer vi att kontrollera de uppgifter som mottagits från dig och skickar en bekräftelse på ordern (oftast inom 48 timmar). Sedan förbereds, om nödvändigt, bilder och ritningar av projektet som kommer att skickas till dig för granskning och godkännande.

När påbörjas arbetet med min beställning?

Arbetet med din beställning kommer att påbörjas omedelbart och endast efter att vi har mottagit handpenning.

Hur lång tid tar det att få beställda dörrar / garderober?

Leveranstid:

  • Normalt 3-4 veckor från beställning för skjutdörrar.
  • Normalt 4­-5 veckor från beställning för garderob.

En längre väntetid kan bero på tillgången på material i lager.

Hur vet jag statusen på min beställning?

Medan du väntar, kommer du att informeras om förändringen av orderns status (tillverkning, transport och leverans) till din e-post.

Jag angav felaktiga uppgifter vid beställning vad ska jag göra?

Vänligen kontakta oss vid eventuella fel i orderbeställningen via formuläret eller skicka en vanlig E-post: info@skjutdorrar.eu

Betalning

OBS! Vid betalning måste fakturanummer anges (på banken) för att i händelse av eventuella problem enklare och snabbare kunna spåra överföringen.

Hur går betalningen av ordern till?

När projektet är slutfört och godkänt, kommer du att skickas en faktura. Fakturan kommer att innehålla:

  • Dina personuppgifter
  • En lista över vad vi erbjuder dig
  • Information om betalning

Betalningsvillkor

50 % handpenning erläggs vid order innan produktionen påbörjas. Efter det att dörrar/garderober är färdiga för leverans, men innan installation, behöver du betala det resterande beloppet på 50% (med banköverföring eller på plats, vid leverans av varor av vår personal).

Vad händer när vi har fått in en förskottsbetalning?

När din beställning har nått oss och betalningen har mottagits får du ett E-mail som bekräftar din beställning­ och leveransinformation. Din beställning kommer att tas i drift omedelbart.

Leverans

OBS! Kunden ansvarar för att dörrarna går in i hissen eller kan transporteras uppför trappan.

Leverans till Stockholmsregionen?

Vanligtvis, en vecka före leverans av din beställning kommer vi att kontakta dig för att ordna en leveranstid och installation (om du beställt montering).

Leverans till andra delar av Sverige?

Vi samarbetar med DHL och de utför leverans inom Sverige. I fall leveransen utförs av DHL, kommer vi att informera dig om den ungefärliga tidpunkten för leveransen och spårningsnummer. I detta fall kommer DHL själva kontakta dig för att bekräfta din beställning eller så kan du kontakta dem själv.

Leverans / installation

Vanligtvis, en vecka före leverans av din beställning kommer vi att kontakta dig för att ordna en leveranstid och installation (om du beställt tjänsten)

Fraktkostnad

Leverans inom Stockholmsområdet kostar 620 kronor. Skicka oss förfrågan om leverans till andra städer.

Vad ska jag tänka på innan jag har fått min beställning?

Vid mottagande av ordern är det viktigt att vara uppmärksam och kontrollera innehållet i förpackningen. I händelse av skador, informera oss antingen via webben eller telefon inom 3 arbetsdagar.

Om inte någon anmälan görs till oss inom 3 arbetsdagar efter mottagandet av dina beställda varor, så avsäger vi oss allt ansvar.

Montering

Hur beställer man installation?

För att beställa installation markerar du motsvarande ruta vid beställning av dörr och / eller garderob i vårt Beställningform

Hur lång tid tar det att installera

Dörrinstallation tar ca 5 timmar. En garderobsanläggning tar genomsnitt 1-2 dagar.

Hur förbereder man för installation?

Före installation, skydda dina möbler, väggar, golv med skyddsmaterial (polyeten film, tyg, papper) från damm och skräp som bildas under installationen. Dessutom måste du frigöra utrymme runt platsen, där dörrar och / eller garderob kommer att monteras.

Är det sant att ni sågar på installationsplatsen?

Nej, eftersom alla mätningar görs på millimetern vid tidpunkten för designprojektet. Det är därför som detaljerna redan är exakt anpassade till din inredning. I vissa undantagsfall, måste en exakt passform göras för skåp för ojämnheter i väggar, tak och golv.

Men oroa dig inte, det kommer inte att bli kvar något smuts eller damm efter installation av skåpet, eftersom montörerna städar bort allt skräp efter allt arbete

Garanti

Kvalitetsgaranti för funktionella möbler.

Vid tillverkningen av möbler genomförs en kontroll av tillhörande detaljer, mekanismer, förenliga element och material som överensstämmer med SFS:s kvalitetsstandard. Detta gör att vi kan erbjuda en kvalitetsgaranti (vidare i texten: garanti) på 2 (två) år.

Villkor för garantin.

Tidpunkt när garantin träder i kraft:

Garantin träder i kraft från den tidpunkt som möblernas överlämnas till köparen.

Garantins giltighetstid:

Garantin gäller i 2 (två) år.

Garantins innehåll:

  1. Konstruktionsmässig hållbarhet för stomme, hyllor, fasader och sammansättningsbara detaljer av produktionen.
  2. Handtagens, gångjärnens och skjutsystemens funktionalitet.

Garantins giltighet och begränsningar.

Garantin gäller under förutsättning att:

  1. Förvaring och den dagliga skötseln sker i enlighet med fabriksinstruktionerna instruktionerna om hur möblerna ska skyddas från fukt åtföljs.
  2. Möblerna används för vanligt och aktsamt hemmabruk.
  3. Belastningen på möblerna och den dagliga användningen är inom rimliga gränser.
  4. Samtliga instruktoner gällande användandet, skötseln och andra sätt som möblerna behandlas åtföljs.

Garantin gäller inte:

  1. Vanligt slitage.
  2. Normala färgförändringar.
  3. Skador som har uppstått av närheten till eller påverkan av hushållsapparater eller annan utrustning ( ymnig ånga, fukt, otillräcklig ventilation o.dyl.).
  4. I händelse av att arbetet med monteringen och installationen av möblerna inte har utförts av Alardi Svensk AB.
  5. Vid oavsiktligt belastning, till exempel, när de används i gatumiljöer.
  6. Indirekta skador.

Garantiersättning.

För att åberopa ersättning av garantin ska kunden kontakta försäljaren.

Vid upptäckt av defekter på konstruktionen av möblerna, så ska försäljaren och köparen sammanställa ett tvåpartsavtal i vilket defekterna definieras. Försäljaren är skyldig att ersätta de delar av möblerna som inte överensstämmer med kraven för kvalitetsstandarden. Köparen är skyldig att informera försäljaren om defekterna inom två (2) veckor från det att felaktigheterna upptäckts.

Om det upptäcks skador eller defekter på fristående detaljer så är försäljaren skyldig att ersätta köparen med fullvärdiga sådana detaljer inom Sveriges gränser utan kostnad. Om tillgången på en exakt motsvarande detalj är försvårad, så ska en motsvarande funktionsduglig detalj erbjudas inom kortast möjliga tid,

Om den ersatta detaljen är av en annan nyans än den ursprungliga så påverkar inte det försäljarens ansvar gentemot kunden i fråga om garantiersättning.

Om garantiersättningen gäller detaljer (såsom fästanordningar, möbeldetaljer, modell på dörrar o.dyl.) ej går att finna pga att tillverkningen har upphört för dessa och köparen kräver att få exakt överensstämmelse med originalet, så har säljaren rätt att erbjuda kunden en penningsumma som motsvarar det ursprungliga priset för garantin för den detaljen.

Vad gäller tekniken så gäller fabrikörens garanti.

Våra produkter och material

Skjutdörrar

Är det möjligt att installera en skjutdörr i våtutrymmen?

Aluminiumprofiler är idealiska för våtutrymmen och även för utemiljöer, såsom trädgård. Men inte alla material lämpar sig för användning i våtutrymmen.

Vad händer med speglar och glas vid kraftiga stötar?

Speglar och glas skyddas av en särskild stötsäker film som hindrar glaset att falla i små bitar vid kraftiga stötar. Det skyddar mot eventuell skada.

Garderober

Vad skiljer ett inbyggt skåp från fristående kupéskåp?

Ett fristående kupéskåp ser ut som ett vanligt skåp. Det består av sidoväggar, golv, tak, bakre vägg. Denna typ av skåp är praktiskt genom att det är lätt att, flytta runt i lägenheten eller flytta det till en annan lägenhet, detta görs förresten bäst i demonterat skick, för att undvika uppkomsten av defekter.

En inbyggd garderob rör sig inte. Den installeras permanent och säkras vanligtvis vid väggar, hörn, eller monteras i en speciell nisch. Framtill monteras speciella falska paneler som kan imitera väggar eller speglar.

Vad skiljer ett kupéskåp från vanliga möbler?

Kupéskåp är mycket populära, tack vare sina ergonomiska fördelar.

Ett kupéskåp tar 2,5 gånger mindre plats på grund av sidodörrar som går isär och inte öppnas utåt, som ett konventionellt skåp.

Enligt statistiken, tar flyttbara möbler upp till 50% av den totala ytan av din lägenhet. Ett kupéskåp bidrar inte bara till att spara utrymme, men det kommer också att ge din nya lägenhet, ett vackert utseende.

Vad är falsk panel och varför är det nödvändigt?

Det är ganska sällsynt med lokaler med perfekt släta väggar och om det blir glipor efter installationen av produkten mellan huvudväggen och kupéskåpets sidovägg så är det en dålig installation. För att undvika dessa glipor behövs det falsk panel som skärs in på stället av ett team av montörer efter installation av skåpet.

Varför är ett skräddarsytt kupéskåp många gånger dyrare än ett färdigt skåp?

Det är samma sak som att fråga i en sömnadsateljé: vad kostar en färdig kostym eller en måttbeställd? Och för att vara mer utförlig, så är priset högre eftersom nästan varje detalj arbetas med individuellt (sågning, kantsågning, borrning). Till skillnad från större produktion, där produktionen sköts industriellt.

Reklamation

Skötsel

Vilken vård behöver skjutdörrar?

Låt inte skenor och mekanismer täppas till, med damm och smuts. Tilläggsprofilerna? kan rengöras lite med en fuktig trasa. Du bör inte använda papper eller servetter för att avlägsna fukt, använd en ren, mjuk trasa.

Anvisningar för skötsel och bruk av möbler.

Vid tillverkning av våra möbler används tillförlitliga och lättskötta material. När man tvättar möblerna ska man undvika att använda rengöringsmedel som innehåller slipmedel eller lösningsmedel. Alla ytor ska alltid hållas torra. I händelse av att vattenstänk hamnar på möbelytan så ska det genas torkas av. Speciell uppmärksamhet och omsorg kräver ändar, sammanfogade skarvar, förvaringsskåp för porslin, skåp under diskbänk och utrymme för integrerad diskmaskin.

Melamin

Melamin är mycket vanligt förekommande material för tillverkning av detaljer av stomdelar, sidodelar, fundament, hyllor, och delar av sockeln. Man kan också använda melamin vid tillverkning av fasaddelar av skjutdörrar. Man kan tvätta melaminytan med lösningsmedel, t.ex neutralt diskmedel. Svårt ingrodda fläckar kan kan tvättas med en trasa som är lätt fuktad med hushållssprit. Efter detta måste ytan noggrant torkas av.

Målade eller lackerade detaljer

Målade och lackerade ytor kräver en särskild omsorg. De måste tvättas med speciella medel för att inte riskera att skada ytan.

Laminerade arbetsytor

Laminerade arbetsytor(t.ex. bänkskivor) med hög hållfasthet kan tåla kraftig maskinell påfrestning, kortvarigt utsättas för temperaturer upp till +180° C och tåla de flesta typer av rengöringsmedel.b Vid daglig rengöring används neutrala rengöringsmedel. Svårbearbetade fläckar från arbetsytor kan tas bort med hjälp av hushållssprit eller aceton. Dessa medel får dock inte användas för att rengöra ändar av arbetsytor som är täckta med eller kantade av PVC eller ABS-plast.

Handtag (dörrtrycken)

Dörrtrycken av metall, plast, och lackerade trycken ska alltid hållas torra. Om det hamnar vätska på dess ytor så ska det genas torkas av.

Fanér

Fanér kräver en speciell behandling med särskilda rengöringsmedel. Om ytan utsätts för väta, så måste den genast torkas av. Fanérytor måste alltid hållas torra.

Inredningdetaljer

Diskställ, korgar, utdragbara mekanismer, mekanismer för cirkulära hörnskåp och inredning för sophinkar ska alltid hållas torra. Avtorkning ska ske med neutrala rengöringsmedel och en trasa som inte skadar ytan.

Glasytor

För rengöring av glasytor så är det bäst att använda fönsterputsmedel och en speciell duk som inte repar ytan.

Kontakta Oss